Medische Technologie

Xbox-techniek verbetert loopvaardigheid na Parkinson of beroerte

© Photographee.eu / stock.adobe.com

Voor mensen die kampen met Parkinson of de naweeën van een beroerte, is de nieuwe Interactive Walkway mogelijk een oplossing. Met behulp van Xbox-sensoren wordt het valrisico ingeschat.

Zo op het eerste gezicht houdt de Interactive Walkway het midden tussen een soort catwalk en discovloer. Maar hij is bedoeld om loopvaardigheid te meten en het valrisico in te schatten van mensen met een beroerte of de ziekte van Parkinson. Daarbij wordt een techniek ingezet die is ontwikkeld voor de Xbox: de Kinect v2-sensor. Die meet de loopbewegingen van de proefpersoon.

__________________________________________________________________________________________

Abonneer u nu op de nieuwsbrief van QruxxTech. En krijg daarmee iedere maandag een update van alle artikelen, blogs en nieuwsberichten.

___________________________________________________________________________________________

Bewegingswetenschapper Daphne Geerse, verbonden aan VU Amsterdam en het LUMC, promoveerde op de Interactive Walkway. Op 8 mei verdedigde ze haar proefschrift in Leiden. “Als je loopt, moet je je voortdurend aanpassen, aan bijvoorbeeld scheefliggende stoeptegels en obstakels op de weg”, zegt Daphne Geerse. “Met de Interactive Walkway kunnen we in een gecontroleerde setting meten hoe proefpersonen dat doen. Het is een veilige manier. Dit omdat we obstakels projecteren en mensen niet daadwerkelijk over dingen struikelen.”

Baan van tien meter

De proefpersonen lopen over een baan van ongeveer tien meter. Daarop zijn verschillende visuele staptegels en obstakels te zien. Soms verschijnen ze opeens, om zo de reactie van de persoon te meten. Het gangbeeld wordt in 3D in de gaten gehouden door een reeks van Kinect v2-sensoren.

Deze sensoren zijn oorspronkelijk ontworpen voor Xbox-games waarin het figuurtje op het scherm precies de bewegingen van de speler nadoet. Zonder markers. Daphne Geerse: “Het grote voordeel voor de patiënt is dat we niet het hele lichaam vol hoeven te plakken met markers. Dat scheelt ook veel tijd.”

Valide meting

“In de eerste studie werd onderzocht of de Interactive Walkway loopvaardigheid valide kan meten”, legt de bewegingswetenschapper uit. De 3D-kinematica van het hele lichaam werd gemeten en vergeleken met het Optotrak-systeem, een gouden standaard voor het meten van bewegingen dat wel gebruik maakt van markers.

Het voordeel van de Interactive Walkway is dat het naast het gangbeeld ook het loopspecifieke aanpassingsvermogen – zoals obstakels ontwijken en plotseling stoppen en starten – in kaart kan brengen. Daarnaast is gekeken naar de meest optimale opstelling voor het meten van loopvaardigheid

Looptesten Interactive Walkway

In de tweede studie werd de klinische relevantie van de Interactive Walkway onderzocht voor het bepalen van loopvaardigheid en valrisico. Geerse heeft een groot aantal looptesten op de Interactive Walkway bij negentig mensen afgenomen: dertig gezonde personen, dertig mensen met Parkinson en dertig mensen die een beroerte hebben gehad.

“We hebben het looppatroon in kaart gebracht, maar daarnaast ook gekeken hoe de mensen met de visuele context om gingen. Hoe nauwkeurig stapt iemand op een patroon van staptegels? Hoe ver stapt iemand van een obstakel en hoe wordt die ontweken? Dit zou iets kunnen zeggen over iemands loopgerelateerde valrisico.”

Obstakels ontwijken

De uitkomsten waren opvallend. Vallers bleken een slechtere loopvaardigheid te hebben dan niet-vallers. Dit was het geval voor zowel het looppatroon als het loopspecifieke aanpassingsvermogen. “Personen die slecht zijn in obstakels ontwijken, maar hun loopsnelheid niet verlagen in complexe situaties lijken het meest valgevaarlijk”, zegt Daphne Geerse.

Deze taakspecifieke risicofactoren zouden gebruikt kunnen worden voor de identificatie van vallers en het personaliseren van valpreventieprogramma’s, zo stelt ze in haar proefschrift. De Interactive Walkway zou zich dus goed kunnen lenen voor implementatie in de zorg, waar het LUMC binnenkort mee start. “Deze techniek kan de bestaande aanpak op dit moment niet vervangen, maar wel extra informatie verstrekken aan de behandelaar”, zegt Geerse.

HoloLens

Het Interactive Walkway-project is onderdeel van het door NWO gefinancierde onderzoeksprogramma Technology in Motion: een samenwerking tussen LUMC, VU Amsterdam en de TU Delft. “De combinatie van nieuwe techniek en onderzoek naar loopvaardigheid vind ik het allermooist”, zegt Geerse.

Inmiddels is ze alweer bezig met een nieuw project met gametechnologie via Kinect-sensoren. Zij onderzoekt nu de mogelijkheden om de HoloLens, een mixed-reality bril, in te zetten als hulpmiddel voor mensen met de ziekte van Parkinson die last hebben van ‘freezing of gait’, het soms stokken bij lopen. Daphne Geerse: “Door middel van 3D-hologrammen beogen we het lopen bij deze mensen te verbeteren. Met deze draagbare technologie kunnen we dit nu ook bij patiënten thuis testen.”

 

Reacties